Friday 13 December 2013

Travelog Teater Renjong


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca.. kali nie aku nk coretkn kata-kata mengenai satu lagi pementasan Teater Renjong pada 7 Disember 2013 di Dewan Besar UPSI.. Alhmadulillah.. pertama aku nk ucapkan ribuan terima kasih kepada keluarga Produksi Renjong yang sudi menerima aku sebagai pembantu pengarahan produksi Renjong,,

Firtsly aku sebenarnya tak berminat nk balik UPSI untuk bantu produksi ni.. tp disebabkan aku kena balik UPSI jugak untuk setelkan tajuk tesis aku.. jadi aku balik jugak la UPSI.. lagipun aku kena paksa dengan Prof Mana Sikana. berpuluh kali dia call aku & mesej aku.. dia mintak sangat aku balik untuk bantu dia dalam Renjong.. so aku terima la.. tapi bersyarat. aku mintak tumpang rumah dia.. yela aku nk dok mna lagi kalau bukan rumah dia.. Prof Mana pun setuju.. aku sampai tg malim pada 2 Disember 2013, hari selasa jam 4.30 pagi.. jadi aku pun call la prof untuk ambik aku dengan Din di KTM..

hari selasa tu.. aku hanya jmpa lecterer untuk tajuk tesis.. so pentang tu aku mintak skrip Renjong tu untuk aku baca n menilai.. lagipun prof suruh aku komen skrip tu.. aku ckp la benda2 yang baik2.. kita sapala nk komen skrip seorang yg hebat mcm prof Mana tu.. so malam tu baru prof bawak aku n din untuk tengok latihan Renjong... so ikut la.. kalau tak confirm kena ceramah sampai berdarah telinga..

masa tengok tu.. jujur n ikhlas aku ckp.. cerita nampak cuma membosankan.. jangan marah plak yer.. nie jujur ni.. kawan aku pun cakap.. bosan giler.. aku pun start mengantok.. so lepas abes latihan ade briefing. prof knalkan aku pada krew nie.. ada dalam krew nie yg aku knl.. tapi xsemua la.. so prof ckp yg aku akn bantu renjong aku ckp la yg aku tgk.. nmpk jugak muka2 krew yg berut dahi.. takut jgk aku.. nnt dia rembat aku nnt.. hahah.. mlm tu masa nk tido.. aku dh strt xleh tdo.. berikir cara untuk wt tambh baikan cerita tu.. pukul 3 jugak baru tido.. esk tu nk g arkeb negara nk cari bahan tesis.. terlajak jugak la.. ahha..

mlm 3 disember tu.. strt aku latih diorg.. tp sblm nk latih tu.. aku dh fikir abs2 apa yg aku perlu buat.. aku seting semua krew.. prop. lighting, busana(bak cakap diorg la).. then byk jgk aku setting lain.. yang bgsnya diorg nie.. diorg terima apa shaja aku buat.. mmg beri kerja sma.

4 disembar pg..aku setting lighting dgn kruw lighting dan abg zam.. aku dh strt betulkan pelakon.. firts skli aku betulkn dato kasim.. bgsnya dia nie.. dia cpt tangkap ap yang aku nk dari dia.. bgs2..

petang aku srtrt seting orang kampung.. aku beri watak pada diorg.. adanya yang jd kanak2 rebina, nenek tua, makcik pekak, minah kecoh, pak maun, pengali kubur, penagih dadah, dan wanita mengdung.. hahah.. ada yang skit hti dgn aku masa bg watak nie.. diorg terima juga.. hahahaha.. kesian2.. (gelak dlm hti sorg2 tgk riak muka diorg,)

seorang demi seorang plkon aku cuba betulkn.. ada juga skrip yng aku ubah dan aku potong.. mlm tu.. mmg skit la aku.. sbb prof mrh gila.. bila jln cerita dh jdi lain.. perdana menteri dari seorng yang bergaya, jadi seorang gila2. sharan terkjut beruk mlm tu.. mariah dari seorang yang kaku jdi seroang yng mengoda.. smpai naik rimas sharan. hmpir keseluruhan pelakon aku dh cuba ubh dato akil, murad, sharan, aishah dan berberapa org lagi.... cuma watak hafis, dato imliah yng aku xubah... hahahah lwak2.. tpi faile je mlm tu bila prof gngu latihan diorg.. bawak naik mic.. geram aku.. gngu abs.. prof gngu apa yg aku setting dgn org kmpg.. adoi.. sabor jelah.. hahah

mlm tu aku mmg kna smash dengan prof cukup2.. dalam perjalan balik dari dewan besar ke rumah dia.. free jer aku dpt ceramah... berdarah telinga aku.. hmpir pekak sblh tahan telinga.. hahaha smpai jer umh prof.. aku terus masok bilik.. yela panas la katakan.. kalau aku tnggu nnt dia smbung blik.. hahah..

esk tu aku pesan pada plkon wat je mcm mna aku setting.. nsb diorg dgr.. klu dia dgr ckp prof.. mampus aku.. hahah tp nie stu pngalaman yg hbt..

so tiba la masa pementasan.. mlm sblm pmntsan tu.. aku xleh tdo.. aku rsawkan pra plkon.. aku fikir boleh ker diorg perform.. so msa pementsan tu.. diorg dh buat yng terbaik.. bg aku.. aku cukup bngga dengan diorg tu.. sbb dlm msa 4 hri bersama aku.. diorg boleh transfrom keseluruhannya.. syukur allah makburkn doa aku sbb bg diorg smgt nk pentaskan drama nie.. mula2 semua xykin n xbersmgt.. syukur ku pada mu ya Allah.

dari feeback yang aku terima daripada penonton semuanya berpuas hati.. dan aku tgk penonton stay smpai abs pementas.. sbb aku takut jdi mcm teater sblm nie.. ramai yang kluar.. so bg aku.. teater nie terbaik.. dan aku ucpkn taniah untuk semua krew yang terlibat... kekalkn ukhwan fillah nie smpai bila2.. taniah semua.. untuk semua krew produksi., abg Kay ucp terima ksih sgt2 sbb beri komitmen n kepercayaan pada abg untuk teater kmu nie.. terima kasih jugak sbb korg wt all out untuk mlm tu,., taniah...

1 comment:

  1. time kasih sbb bagi tunjuk ajar pada kami yg bru blajar nih =)

    ReplyDelete