Saturday 14 June 2014

KENANGAN TEATER KATA PERAK


assalamualaikum semua pembaca sekalian..

pertama sekali aku nk minta maaf jika aku dh lama xupdate coretan dan kata-kata kat blog aku nie.. maaf la bukan bz ke bukan xdaka masa tetapi aku terlupa password.. tp alhmdulillah nasib baik aku teringat yang aku ada simpan password dalam buku nota aku.. so boleh la update.. agak lama juga blog ini menyepi.. heheh kesian2.

sekarang nie aku nk cerita serba sedikit mengenai teater Kata Perak nie.. teater nie adalah teater terakhir ku di UPSI.. heheh.. Alhmdulillah teater nie dah pun di pentas kan di dewan Besar UPSI pada malam hari guru tahun ini iaitu 16HB MEI 2014..

Aku join teater ni pun dah agak lewat tak silap dalam minggu ke 4 or minggu ke 5 kuliah tak silap aku la.. ni pun sebab dapat panggilan dari pada Prof Mana minta aku bantu teater nie.. tapi masa tu aku datang just tengok-tengok dan beri sedikit tunjuk ajar. lagi pun aku bukan selalu berada di UPSI. sebab dok sibuk dengan pengurusan kelas tuisyen aku di Lembah Beriah.. so aku hnya ada kt UPSI hari Selasa dan Hari Rabu sahaja.. malam rabu dah gerak balik bukit merah.. hheheh... selasa rabu tu pun sebab aku ada kelas kt UPSI je.. klu xde mmg xdtg terus..

Pengarah sebenar teater nie pelajar sem 2.. aku cuma datang n bantu-bantu jer xterlintas lansung untuk jadi pengarah teater nie.. tapi bila aku dok bantu diorg..diorang mntak aku jadi pengarah bersama.. mula jadi serba salah.. tapi bila diorang dah minx.. so terima la.. teater nie teater yang ke 6 aku join.. yang pertama Pasir-Pasir Di Pasir Salak Versi 1-3 dimana aku belakon dan jadi penolong pengarah.. Pastu drama Catatan Tun Seri Lanang dimana menjadi Pengarah Bersama, Drama Merdeka pun aku menjadi Pengarah Bersama, Drama Jejak Pahlawan sebagai Pengarah, teater Renjong sebagai Pembantu Pengarahan dan Akhir Sekali teater ni la..

aku tengok budak-budak dalam teater nie agak berpuak-puak.. mungkin sebab dalam teater nie berlainan cos dan sem.. ada cos sastera, BM & sejarah.. sem pulak berbeza, sem 2 sem 4 n sem 5 tak silap aku.. so bila berlaku berpuak2 nie biasa la.. ramai yang xkenal.. bila aku tengok diorg berpuak2 mcm nie mcm mna nk bentuk scene dalam drama.. so terpaksalah menggunakan idea giler aku.. korang nak tahu apa dia.. aku masuk jer semua puak tu.. yang paling bes bila guna penyapu untuk cuba beri keceriaan kt diorang.. abs semua kaki budak2 tu aku sapu,. biar padan dengan muka.. dok sombong sangat.. yang paling bes ada cakap kena penyapu tu tak kawin.. mana diorg belajar pun aku xtaw.. ada jugak ckp penyapu tu kotor.. meh aku nk balas.. penyapu tu mmg kotor.. tapi kotor dengan habuk dan sampah jer.. yang korang kotor dengan dosa tak ingat pula.. so mana yang lebih mulia penyapu ke korang?? tu dia gila ayat.. heheh gurau jer.. jangan marah... smile.. hehehe

so sambung balik.. byk merapu nie.. hehehe so dengan apa yang aku buat dapat la menyatukan budak2 tu.. sebenarnya jelas dan ikhlas aku ckp.. skrip dia mmg hebat tp amat membosankan.. aku jenuh fikir mcm mna nk enjoykan skrip tu.. tmbah2 babak 2, babak sultan, babak pasar, babak rumah tun saban.. bosan sangat2.. jenuh aku fikir.. kalau dipentaskan mmg ramai orang tidur & balik.. takut aku jadi teater yang dipentaskan sebelum nie kt UPSI.. takut.. masa minggu ke-9 aku dh stay kt UPSI sampailah pementasan.. masa tu dah kena latihan berat dah.. kne wt terbaik.. masa tu marah dh mmg wajib ada la.. sbb diorng nie xkan gerak jika xde arahan.. macam blur la.. tapi bila dah diajar baru boleh gerak sendiri.. time ni mmg bgs.


dalam teater nie ada dua 3 kumpulan yang boleh dikata rapat dan sering lepak2 dengan aku.. yang lain tu bukan kate xlepak cuma xrapat la.. yang rapat kalau plkon tu, saban, zamin, sumerah, dinah, yang krew lain mcm penari, audi n prop antara yang rapat la.. yang suka sering tnya tentang kerja diorg bgs.. yang lain agak tenggelam skit la... so fkr punya fikir2 baru dpat idea mcm mna nk mencantikan teater nie..

sesi latihah drama
tentera siam

 krew busana dan kostum

orang kampung








krew lighting dan pelakon

semua krew produksi


penari perasan bagus.. heheh

macam2 gaya

lepas jer latihan.. fikir2 punya fikir.. so dpat idea aku buat pertukaran watak n cuba untuk masukan usur2 humour pada babak n watak yang bagi aku boleh jadikan cara untuk biar penonton tunggu.. sebelum aku wat pertukaran.. aku tanya pada pelakon n semua krew.. aku tanya.. korang nk menang atau korang nak hiburkan penonton.. so diorang nk hiburkan penonton.. sebab kalau kemenangan yang kita cari kepuasan pada pementasan teater diorang xkan dpt.. tapi hiburkan penonton yang diorang cari.. diorg akan dapat apa itu kepuasan.. wat apa menang.. kalau yang tgk smpai habis dalam 2 3 orang.. apa keseronokan yang dapat..so tibalah hari pementasan.. pementsan Teater Kata Perak nie berubah hampir 50 % daripada Full dress reaseal. tgk la gmbr kt bawah ne.. mls nk taip dh..

penonton yang hadir






Disebalik tabir







Semasa Pementasan







Selepas Pementasan




kenangan terakhir dalam teater

selepas pementasan kami semua.. kami menadah tangan tanda syukur pada Allah.. apa kami hajati itu di makbulkan Allah.. niat kami nk hiburkan penonton.. so kami dapat hiburkan penonton walaupun kami tak menang dalam pementasan teater kami.. tapi aku berbangga sbb diorang dapat erti kekeluargaan.. taniah semua.. jaga diri semua.. jumpe lagi..

 itu sahaja yang dapat aku coretkan pada korang semua.. apa-apa pun terima kasih sebab sudia membaca... bye2 smile always/.

1 comment:

  1. dari crew PDI kata perak sem 2... terima kasih abg kay coz sudi tnjuk ajar, wlaupn kami ni kdng2 ada yg ikut kpla msing2 biasalah... hehehe...
    tp pape pun apa ug abg ajar akn kmi prktikkan dan crew produksi kata perak in sha allah akan sentiasa dihati kami...
    HIDUP PERAK..

    ReplyDelete