Saturday, 14 June 2014

KENANGAN TEATER KATA PERAK


assalamualaikum semua pembaca sekalian..

pertama sekali aku nk minta maaf jika aku dh lama xupdate coretan dan kata-kata kat blog aku nie.. maaf la bukan bz ke bukan xdaka masa tetapi aku terlupa password.. tp alhmdulillah nasib baik aku teringat yang aku ada simpan password dalam buku nota aku.. so boleh la update.. agak lama juga blog ini menyepi.. heheh kesian2.

sekarang nie aku nk cerita serba sedikit mengenai teater Kata Perak nie.. teater nie adalah teater terakhir ku di UPSI.. heheh.. Alhmdulillah teater nie dah pun di pentas kan di dewan Besar UPSI pada malam hari guru tahun ini iaitu 16HB MEI 2014..

Aku join teater ni pun dah agak lewat tak silap dalam minggu ke 4 or minggu ke 5 kuliah tak silap aku la.. ni pun sebab dapat panggilan dari pada Prof Mana minta aku bantu teater nie.. tapi masa tu aku datang just tengok-tengok dan beri sedikit tunjuk ajar. lagi pun aku bukan selalu berada di UPSI. sebab dok sibuk dengan pengurusan kelas tuisyen aku di Lembah Beriah.. so aku hnya ada kt UPSI hari Selasa dan Hari Rabu sahaja.. malam rabu dah gerak balik bukit merah.. hheheh... selasa rabu tu pun sebab aku ada kelas kt UPSI je.. klu xde mmg xdtg terus..

Pengarah sebenar teater nie pelajar sem 2.. aku cuma datang n bantu-bantu jer xterlintas lansung untuk jadi pengarah teater nie.. tapi bila aku dok bantu diorg..diorang mntak aku jadi pengarah bersama.. mula jadi serba salah.. tapi bila diorang dah minx.. so terima la.. teater nie teater yang ke 6 aku join.. yang pertama Pasir-Pasir Di Pasir Salak Versi 1-3 dimana aku belakon dan jadi penolong pengarah.. Pastu drama Catatan Tun Seri Lanang dimana menjadi Pengarah Bersama, Drama Merdeka pun aku menjadi Pengarah Bersama, Drama Jejak Pahlawan sebagai Pengarah, teater Renjong sebagai Pembantu Pengarahan dan Akhir Sekali teater ni la..

aku tengok budak-budak dalam teater nie agak berpuak-puak.. mungkin sebab dalam teater nie berlainan cos dan sem.. ada cos sastera, BM & sejarah.. sem pulak berbeza, sem 2 sem 4 n sem 5 tak silap aku.. so bila berlaku berpuak2 nie biasa la.. ramai yang xkenal.. bila aku tengok diorg berpuak2 mcm nie mcm mna nk bentuk scene dalam drama.. so terpaksalah menggunakan idea giler aku.. korang nak tahu apa dia.. aku masuk jer semua puak tu.. yang paling bes bila guna penyapu untuk cuba beri keceriaan kt diorang.. abs semua kaki budak2 tu aku sapu,. biar padan dengan muka.. dok sombong sangat.. yang paling bes ada cakap kena penyapu tu tak kawin.. mana diorg belajar pun aku xtaw.. ada jugak ckp penyapu tu kotor.. meh aku nk balas.. penyapu tu mmg kotor.. tapi kotor dengan habuk dan sampah jer.. yang korang kotor dengan dosa tak ingat pula.. so mana yang lebih mulia penyapu ke korang?? tu dia gila ayat.. heheh gurau jer.. jangan marah... smile.. hehehe

so sambung balik.. byk merapu nie.. hehehe so dengan apa yang aku buat dapat la menyatukan budak2 tu.. sebenarnya jelas dan ikhlas aku ckp.. skrip dia mmg hebat tp amat membosankan.. aku jenuh fikir mcm mna nk enjoykan skrip tu.. tmbah2 babak 2, babak sultan, babak pasar, babak rumah tun saban.. bosan sangat2.. jenuh aku fikir.. kalau dipentaskan mmg ramai orang tidur & balik.. takut aku jadi teater yang dipentaskan sebelum nie kt UPSI.. takut.. masa minggu ke-9 aku dh stay kt UPSI sampailah pementasan.. masa tu dah kena latihan berat dah.. kne wt terbaik.. masa tu marah dh mmg wajib ada la.. sbb diorng nie xkan gerak jika xde arahan.. macam blur la.. tapi bila dah diajar baru boleh gerak sendiri.. time ni mmg bgs.


dalam teater nie ada dua 3 kumpulan yang boleh dikata rapat dan sering lepak2 dengan aku.. yang lain tu bukan kate xlepak cuma xrapat la.. yang rapat kalau plkon tu, saban, zamin, sumerah, dinah, yang krew lain mcm penari, audi n prop antara yang rapat la.. yang suka sering tnya tentang kerja diorg bgs.. yang lain agak tenggelam skit la... so fkr punya fikir2 baru dpat idea mcm mna nk mencantikan teater nie..

sesi latihah drama
tentera siam

 krew busana dan kostum

orang kampung








krew lighting dan pelakon

semua krew produksi


penari perasan bagus.. heheh

macam2 gaya

lepas jer latihan.. fikir2 punya fikir.. so dpat idea aku buat pertukaran watak n cuba untuk masukan usur2 humour pada babak n watak yang bagi aku boleh jadikan cara untuk biar penonton tunggu.. sebelum aku wat pertukaran.. aku tanya pada pelakon n semua krew.. aku tanya.. korang nk menang atau korang nak hiburkan penonton.. so diorang nk hiburkan penonton.. sebab kalau kemenangan yang kita cari kepuasan pada pementasan teater diorang xkan dpt.. tapi hiburkan penonton yang diorang cari.. diorg akan dapat apa itu kepuasan.. wat apa menang.. kalau yang tgk smpai habis dalam 2 3 orang.. apa keseronokan yang dapat..so tibalah hari pementasan.. pementsan Teater Kata Perak nie berubah hampir 50 % daripada Full dress reaseal. tgk la gmbr kt bawah ne.. mls nk taip dh..

penonton yang hadir






Disebalik tabir







Semasa Pementasan







Selepas Pementasan




kenangan terakhir dalam teater

selepas pementasan kami semua.. kami menadah tangan tanda syukur pada Allah.. apa kami hajati itu di makbulkan Allah.. niat kami nk hiburkan penonton.. so kami dapat hiburkan penonton walaupun kami tak menang dalam pementasan teater kami.. tapi aku berbangga sbb diorang dapat erti kekeluargaan.. taniah semua.. jaga diri semua.. jumpe lagi..

 itu sahaja yang dapat aku coretkan pada korang semua.. apa-apa pun terima kasih sebab sudia membaca... bye2 smile always/.

Monday, 17 February 2014

Alam Akhirat



Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.
✐Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.
✐Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.
✐Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.
✐Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.
✐Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.
✐Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
✐Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.
✐Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.
✐Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.
✐Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.
✐Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.
✐Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.
✐Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.
✐'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.
✐Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.
✐Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlahkitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah /Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.
✐Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.
✐Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.
✐Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.y
✐Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.
✐Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.
✐Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.
✐Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.
✐Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.
✐Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)
✐Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.
✐Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.
✐Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang xdapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.
✐Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.
Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.
☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat.

Wednesday, 8 January 2014

Teka Teki Menarik Jawapan Sangat pelik


Samalullahhualaikum sahabat-sahabat dan juga para pembaca sekalian.. kali nie aku nk cerita pasal aku dengan anak kak aku main teka teki. xtaw la apa kenapa tapi memang lawak. anak kak aku nie nama dia Rafil umur dia 9 tahun. walaupun dia budak-budak2 lagi tapi genius la.. oke mcm nie teka-teki dia.

Rafil : Paksu jom main teka teki..
Aku : ok jom.. hg teka, paksu jawab..
Rafil : ok..

Permainan teka teki pun bermula

Round 1
Rafil : Banyak-banyak singa.. singa apa yang takdak bulu ketiak??
aku  : anak singa..
Rafil : salah
aku  : bby singa baru lahir
Rafil : salah
aku  : xtaw
rafil  : jawapan dia, singa tu cukur bulu ketiak..
Aku : hare

Round 2
Rafil : Paksu banyak2 harimau. harimau apa warna hitam??
aku  : Harimau Kumbang
Rafil : Salah
aku  : xtaw
Rafil : jawpaan dia, harimau jatuh terkena cat hitam.
aku: : %^&*

Round 3

Rafil : banyak2 biawak, biawak apa makan ikut mulut
Aku : biawak komodo
Rafil : salah.. jawapan dia semua biawak makan ikut mulut.. mana ada biawak makan ikut hidung
Aku  : ya xya jgk

Round 4

Rafil : banyak2 mee, mee apa dalam mangkuk
Aku : mee maggi..
Rafil : Salah.. jawapannya mee bandung..
Aku : apa plak...
Rafiil : ya la paksu ckp mee maggi, jawapan dia mee bandung
aku  : awt hg xckp mee tomyum ka, mee sup ja.. panas hati aku

Round 5

Rafil : banyak2 ayam.. ayam apa xdk bulu
aku  : ayam dh sembelih
Rafil : salah
aku. : ayam dh cabut bulu
Rafil : salah.. jawapan dia ayam kat giant.. haritu apil tengok xdk bulu..
Aku : $%$%^&&*

Round 6

Rafil : Banyak2 kucing, kucing apa yang kuar darah
Aku : kucing kena langgar
Rafil : salah
aku  : kucing jatuh bangunan
Rafil : salah.. jawapan dia, kucing tengah period.
aku  : hare budak nie

Round 7

Rafil : banyak2 wau, wau apa dalam minyak
aku  : termenung sekejap..
Rafil : Cepat la..
Aku  : xtaw..
Rafil  : Jawapan dia kuih loyang..
Aku  : aku, apa kena mengena kuih loyang dengan wau??
Rafil  : yela, kita sebut macam nie. wau kuih loyang..
Aku  : (panas je hati)

Round 8

Rafil : banyak2 ular, ular apa yang suka makan kuah
Aku : ada ka ular makan kuah??
Rafil.: ada lah.. apil tengok
Aku : ular senduk
Rafil : salah
aku  : abis ular apa??
Rafil : Ular lapar..
aku  : kalau lapar, makan la katak
Rafil : dia xsmpat.. katak dah lompat.. sempat makan kuah ja..
Aku : Mcm nk boh penyepak jer

Round 9

Rafil : banyak2 telur, telur apa yang busuk
Aku : ala senang jer. telur kemburuk / tembelang
Rafil : salah.. salah.. salah
Aku : telur hang..
Rafil : salah.. telur apil wangi. tadi apil boh sabun
Aku  : abis telur apa
Rafil  : telur kemarin.
Aku  : apa telur kemarin
Rafil  : yala td apil tgk bawah tudung salji tu telur tu dh busuk

hehehehehhe... tu la serba sedikit aku nk kongsi dengan korang semua.. memang panas hati main teka teki dgn budak nie.. aku igt balik, naik sakit perut aku gelak.. ok.. bye2

Monday, 16 December 2013

Rindukanlah-Encik Mimpi


Lirik Lagu Rindukanlah - Encik Mimpi 

Ku Benar-benar Sayang
Pada Dirimu Oh Kasihku
Janganlah Engkau Ragu
Pada Diriku...

Dan Ku Berkelana Mencari
Harapan Yang Kita Impikan..
Dari Terbitnya Sang Suria...
Hingga Tenggelam..

Dan Ku Ingin Cinta Sejatimu
Dan Ku Ingin Harapan Hatimu
Oh Janganlah Engkau Bersedih
Oh Ikhlas-Ikhlaskanlah... Hatimu

Rindu-rindukanlah Diriku
Sepanjang Hari-Harimu
Sayangku
Ku Adalah Milikmu
Sayangku Ku Adalah Milikmu Yang Kau Rindu..
Doa-doakanlah Diriku Di Dalam Hatimu
Di Dalam Nafasmu
Sepanjang Hari-harimu..

Ku Benar-Benar Sayang
Pada Dirimu Oh Kasihku
Janganlah Engkau Ragu
Pada Diriku,,,

Dan Ku Ingin Cinta Sejatimu
Dan Ku Ingin Harapan Hatimu
Oh Janganlah Engkau Bersedih
Oh Ikhlas-ikhlaskanlah.. Hatimu

Rindu-rindukanlah Diriku
Sepanjang Hari-harimu
Sayangku
Ku Adalah Milikmu

Dan Ku Ingin Cinta Sejatimu
Dan Ku Ingin Harapan Hatimu
Oh Janganlah Engkau Bersedih
Oh Ikhlas-Ikhlaskanlah.. Hatimu.. woooo

Dan Ku Ingin Cinta Sejatimu
Dan Ku Ingin Harapan Hatimu
Oh Janganlah Engkau Bersedih
Oh Jangan-Janganlah Kau..
Bersedihkan Hatimu... Kekasih..

Rindu-rindukanlah Diriku
Sepanjang Hari-harimu
Sayangku...

Friday, 13 December 2013

Travelog Teater Renjong


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca.. kali nie aku nk coretkn kata-kata mengenai satu lagi pementasan Teater Renjong pada 7 Disember 2013 di Dewan Besar UPSI.. Alhmadulillah.. pertama aku nk ucapkan ribuan terima kasih kepada keluarga Produksi Renjong yang sudi menerima aku sebagai pembantu pengarahan produksi Renjong,,

Firtsly aku sebenarnya tak berminat nk balik UPSI untuk bantu produksi ni.. tp disebabkan aku kena balik UPSI jugak untuk setelkan tajuk tesis aku.. jadi aku balik jugak la UPSI.. lagipun aku kena paksa dengan Prof Mana Sikana. berpuluh kali dia call aku & mesej aku.. dia mintak sangat aku balik untuk bantu dia dalam Renjong.. so aku terima la.. tapi bersyarat. aku mintak tumpang rumah dia.. yela aku nk dok mna lagi kalau bukan rumah dia.. Prof Mana pun setuju.. aku sampai tg malim pada 2 Disember 2013, hari selasa jam 4.30 pagi.. jadi aku pun call la prof untuk ambik aku dengan Din di KTM..

hari selasa tu.. aku hanya jmpa lecterer untuk tajuk tesis.. so pentang tu aku mintak skrip Renjong tu untuk aku baca n menilai.. lagipun prof suruh aku komen skrip tu.. aku ckp la benda2 yang baik2.. kita sapala nk komen skrip seorang yg hebat mcm prof Mana tu.. so malam tu baru prof bawak aku n din untuk tengok latihan Renjong... so ikut la.. kalau tak confirm kena ceramah sampai berdarah telinga..

masa tengok tu.. jujur n ikhlas aku ckp.. cerita nampak cuma membosankan.. jangan marah plak yer.. nie jujur ni.. kawan aku pun cakap.. bosan giler.. aku pun start mengantok.. so lepas abes latihan ade briefing. prof knalkan aku pada krew nie.. ada dalam krew nie yg aku knl.. tapi xsemua la.. so prof ckp yg aku akn bantu renjong aku ckp la yg aku tgk.. nmpk jugak muka2 krew yg berut dahi.. takut jgk aku.. nnt dia rembat aku nnt.. hahah.. mlm tu masa nk tido.. aku dh strt xleh tdo.. berikir cara untuk wt tambh baikan cerita tu.. pukul 3 jugak baru tido.. esk tu nk g arkeb negara nk cari bahan tesis.. terlajak jugak la.. ahha..

mlm 3 disember tu.. strt aku latih diorg.. tp sblm nk latih tu.. aku dh fikir abs2 apa yg aku perlu buat.. aku seting semua krew.. prop. lighting, busana(bak cakap diorg la).. then byk jgk aku setting lain.. yang bgsnya diorg nie.. diorg terima apa shaja aku buat.. mmg beri kerja sma.

4 disembar pg..aku setting lighting dgn kruw lighting dan abg zam.. aku dh strt betulkan pelakon.. firts skli aku betulkn dato kasim.. bgsnya dia nie.. dia cpt tangkap ap yang aku nk dari dia.. bgs2..

petang aku srtrt seting orang kampung.. aku beri watak pada diorg.. adanya yang jd kanak2 rebina, nenek tua, makcik pekak, minah kecoh, pak maun, pengali kubur, penagih dadah, dan wanita mengdung.. hahah.. ada yang skit hti dgn aku masa bg watak nie.. diorg terima juga.. hahahaha.. kesian2.. (gelak dlm hti sorg2 tgk riak muka diorg,)

seorang demi seorang plkon aku cuba betulkn.. ada juga skrip yng aku ubah dan aku potong.. mlm tu.. mmg skit la aku.. sbb prof mrh gila.. bila jln cerita dh jdi lain.. perdana menteri dari seorng yang bergaya, jadi seorang gila2. sharan terkjut beruk mlm tu.. mariah dari seorang yang kaku jdi seroang yng mengoda.. smpai naik rimas sharan. hmpir keseluruhan pelakon aku dh cuba ubh dato akil, murad, sharan, aishah dan berberapa org lagi.... cuma watak hafis, dato imliah yng aku xubah... hahahah lwak2.. tpi faile je mlm tu bila prof gngu latihan diorg.. bawak naik mic.. geram aku.. gngu abs.. prof gngu apa yg aku setting dgn org kmpg.. adoi.. sabor jelah.. hahah

mlm tu aku mmg kna smash dengan prof cukup2.. dalam perjalan balik dari dewan besar ke rumah dia.. free jer aku dpt ceramah... berdarah telinga aku.. hmpir pekak sblh tahan telinga.. hahaha smpai jer umh prof.. aku terus masok bilik.. yela panas la katakan.. kalau aku tnggu nnt dia smbung blik.. hahah..

esk tu aku pesan pada plkon wat je mcm mna aku setting.. nsb diorg dgr.. klu dia dgr ckp prof.. mampus aku.. hahah tp nie stu pngalaman yg hbt..

so tiba la masa pementasan.. mlm sblm pmntsan tu.. aku xleh tdo.. aku rsawkan pra plkon.. aku fikir boleh ker diorg perform.. so msa pementsan tu.. diorg dh buat yng terbaik.. bg aku.. aku cukup bngga dengan diorg tu.. sbb dlm msa 4 hri bersama aku.. diorg boleh transfrom keseluruhannya.. syukur allah makburkn doa aku sbb bg diorg smgt nk pentaskan drama nie.. mula2 semua xykin n xbersmgt.. syukur ku pada mu ya Allah.

dari feeback yang aku terima daripada penonton semuanya berpuas hati.. dan aku tgk penonton stay smpai abs pementas.. sbb aku takut jdi mcm teater sblm nie.. ramai yang kluar.. so bg aku.. teater nie terbaik.. dan aku ucpkn taniah untuk semua krew yang terlibat... kekalkn ukhwan fillah nie smpai bila2.. taniah semua.. untuk semua krew produksi., abg Kay ucp terima ksih sgt2 sbb beri komitmen n kepercayaan pada abg untuk teater kmu nie.. terima kasih jugak sbb korg wt all out untuk mlm tu,., taniah...

Monday, 18 November 2013

Hari Perpisahan Guru Pelatih UPSI


Salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya sayangi sekalian

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah S.W.T kerana masih memberi nafas kepada saya untuk sekali lagi mencoretkan kata-kata dalam blog ini..

kepada semua pembaca. kali ini saya nak kongsi sedikit mengenai hari perpisahan aku dengan warga SMK Gunung Semanggol.. untuk pengetahuan semua.. aku dan 6 orang lagi kawan aku menjalani latihan mengajar di SMK Gunung Semanggol dari 15 Julai 2013 yang lalu seperti mana aku tulis dalam blog sebelum ini. jadi ini kali ini aku nk citer masa hari last aku kat sekolah tu.. selepas 17 minggu aku kat sekolah tu mcm2 perkara yang manis yang telah aku rasa.. alhamdullah.. akhirnya aku selesai juga menjalani latihan mengajar.

para pembaca semua.. detik 15 November 2013 adalah detik yang sangat pahit untuk aku dan juga para pelajar aku.. detik nie la yang kan memisahakn aku dengan diorang.. memang memilukan.. aku selalu rasa sebak bila terkenangkan wajah2 sayu pljr aku.. dan juga teringatkan bersama diorg.. itu detik2 indah dalam hidup aku.. tp bak kata orang setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan, setiap yang datang dengan senyuman pasti akan berakhir dengan air mata.. jadi aku cuba untuk redha dengan ketentuan dan juga takdir ilahi.. walaupun para pelajar aku mintak supaya aku tidak pergi dan tidak balik ke Universiti, tapi aku tidak dapat untuk mengikut kehendak diorg. yela.. kalau xblk UPSI bila aku nk setelkan pengajian aku.. memang aku tak sanggup untuk melukakan hati meraka. tapi apa kan daya.. aku tetap kena pergi.

masa time perhimpunan, ada majlis yang dibuat oleh kelab guru iaitu majlis perpisahan.. hati aku mula sebak bila aku tgk wajah2 perlajar aku yang suram sayu.. dan ada 2 3 orang pelajar aku yang dah mula mngalirkan air mata., tambah sebak hati ini.. aku cuba kuatkan.. sebelum aku pergi sempat aku beri sedikit nasihat dan kata2 smngat pada pljar aku..tmbah2 Tasha dan Mira.. masa aku ckp aku tgk tasha dah mula menangis... dia la plajar aku yang tak rela aku pergi.. 3 hari sebelum tarikh tu dia dh xsembang dengan aku n tak pandang lansung muka aku.. kwan2 dia ckp dia xnk rasa sebak bila tengok aku.. si mira pulak, dia nie memang susah sikit nk nangis.. aku byk kli psiko dia.. tp tetap jgk dia mainyain.. tp masa hari rabu 13 november 2013.. aku masok kelas diorg.. dan masa akhir aku psiko cukup.. akhirnya mira mnangis.. kwan2 dia ckp dia mngamuk dalm kelas bila aku kuar.. rsaw akukt dia nie.. masa hri akhir smpat jugak aku ckp dengan dia.. nangis jugak dia.. rupanya dia simpan air mata dia untuk hari aakhir aku... heheh..

masa hari last nie banyak juga aku dapat hadiah perpisahan dari pelajar2 aku.. jnuh nk bawak balik.. tapi terima kasih para pljar cokgu yang bg hdiah kat ckgu.. thnks sgt2.. masa aku dh nk balik.. terjumpa plak dengan budak2 nasyid yng aku ajar tu.. diorg tahan aku.. si diana dh memang menangis dah.. aku mmg tahan sebak kat dada aku.. last2 aku tgk ramai dah nangis.. aku bukan boleh.. meleleh juga air mata.. tapi apa nk buat biarlah air mata nie menjadi ingtan pada plajar2 aku...














Kepada Semua Pelajar Cikgu... Cikgu doakan keselamatan dan kesihatan korang semua.. cikgu nak berterima kasih sebab jadi pelajar cikgu yang baik.. cikgu doakan kejayaan kamu semua. ckgu harap kamu semua jadi pelajar yang bak dan anak yang baik kepada mak ayah kamu.. cikgu juga harap kamu semua akan berjaya dalam hidup kmu di dunia dan di akhirat kelak.. Insyaallah ada masa lagi kita berjumpa lagi.. jaga diri kamu semua baik2 ye.. jangan nakal2.. ingat semua pesan cikgu.. Salam Perpisahan daripada Cikgu Khairul Hanafi...

Monday, 28 October 2013

Nasyid Hari Anugerah Jasamu di Kenang

Kumpulan Nasyid Gabungan 1 Bukhari dan 2 Bukhari 2013

Salam para pembaca sekalian.. kali nie aku nk cerita skit pasal aku dan Din menjadi konduktor untuk persembahan pada hari Anugerah Jasamu Dikenang di SMK Gunung Semanggol pada 25 Oktober 2013... mesti korang nk tahukan..?? baiklah aku cerita dari mula.. masa meeting Koko 2 minggu sebelum hari kejadian aku dengan guru-guru pelatih yang lain di lantik sebagai AJK Persembahan.. pada mulannya kami di minta untuk menggunakan pelajar tingkatan 3. hal ini kerana pelajar tingkatan 3 sudah tiada P&P sebab sudah tamat peperiksaan PMR.. ramai cikgu lain yang minta libatkan pelajar tingkatan 3, termasukalah guru-guru pelatih.. tetapi bagi aku guna pelajar tingkatan 3 adalah beben bagi aku.. korang nak tahu knapa?? yela bila dh abis exam confirm2 xdtg sekolah punya.. dah honeymoon.. jadi aku ikut ja kepala aku.. aku minta Din utk cari pelajar tingktan 1 Bukhari.. dan aku pula pilih kelas 2 Bukhari.. bila digabungkan ada la dalam 10 orang.. so jadi la..

masa hari jumaat 18 oktober 2013.. aku mula minta pelajar nasyid berkumpul.. tapi time tu pelajar 1 bukhari ja.. yela.. pelajar 2 bukhari aku xbagi tahu.. masa jumpe tu aku baru nak prepare lagu.. nak pilih lagu mana yang sesuai.. pilih punya pilih terbuka video lama aku dulu.. video hari guru tahun 2011 masa prgram kt sekolah kat ipoh.. jadi aku pun bagi la budak2 nie dengar.. dengar punya dengar macam bes plak. so budak2 tu pun mnx untuk persembhkan lagu tu.. aku pun tulis semula lirik.. dah bagi budak2 hafal.. 

keesokan harinya barulah plajar2 2 bukhari datang belatih.. mula2 kelas 2 bukhari nie xngam sgt dengan plajar 1 bukhari tapi.. masa latihan nasyid nie la baru diorang nie jadi rapat.. alhmdullah dapat aku satukan jga 2 kelas nie... 








nie masa latihan budak2 nie... heheh

masa hari rabu.. time tu budak2 nie tak serius.. aku time tu dah la xlarat sangat.. diorang boleh main-main masa latihan.. aku naik angin terus.. xpasal2 budak2 nie kna marah dengan aku.. aku mengamuk sungguh time tu.. yela tumbuk dingding dua kali.. masa tumbuk tak rasa pape.. lepas bape minit berdenyut jari2 aku.. biru beb... heheheh... tu xtgk lagi aku angkat kerusi baling.. bila diorng tgk aku mcm tu terus jadi takut.. dan2 serius.. aku mintak diorang nyanyikan lagu tu dengan penuh semnggat.. dan hayati lirik tu.. aku jugak minx diorang tujukan lagu tu dekat aku n dengan din.. apa lagi nangis sakan la budak2 tu.. korang tengok la gambar kat bawah nie...




tengok la muka si aishah tu.. hahahhaha



selesai ja aku marah2 tu aku benarkan budak2 milo tu balik..


masa hari kejadian.. budak2 nie punya la takot jadi serba xkena ja dengan diorang.. pakai kain batik jdi xkna. macam2 hal yang berlaku.. serius cakap.. tgk gelagat budak2 nie aku dengan Din plak jadi kecut perut... nah tengok la gelagat budak2 nie...









 Sempat Posing




Kumpulan Nasyid



Guru-Guru Pelatih SMK Gunung Semanggol



Lepas Persembahan.. Giler2





emmmm.. tu jela yang aku dapat citer kt korang semua.. detik2 nie menjadi detik yang terindah buat aku dan Din semasa berkhidmat sebagai guru pelatih dekat sekolah nie... utk 1B & 2B gud luck you all.. cikgu doakan Kamu gunakan ilmu kami utk berjaya dan terus berjaya.... sampai sini saja aku caoretkan kt korang sebab tangan pun dah penat. idea dah mati.. so.. jmpe lagii.... bye2...